Número 2! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Maaike Pardieck - WaarBenJij.nu Número 2! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Maaike Pardieck - WaarBenJij.nu

Número 2!

Door: Maaikos

Blijf op de hoogte en volg Maaike

04 Februari 2016 | Ecuador, Quito

En toen waren er alweer 3 weken voorbij! Van te voren werd al vaak tegen mij gezegd dat de tijd zou vliegen. Ik kon mij daar nog niet echt iets bij voorstellen, maar het is dus echt zo. Waarom de tijd zo snel gaat kan ik het beste uitleggen door jullie mee te nemen in de afgelopen 2 weken:

Nadat mijn eerste week (Spaanse les) voorbij was, maakte ik en nog 6 anderen zich donderdagnacht op voor een 12 uur lang durende busreis naar de kustplaats Montanita! Montanita is het best voor te stellen als Albufeira of Kos, alleen dan in het super klein. Het surfen waar ik in mijn vorige blog naar verwees heb ik bewaard voor een andere keer aangezien ik ben gaan.. paragliden!! In mijn fotoreeksje een uiterst charmante foto hiervan, het was zo ontzettend relax en fijn! Aanrader dus. Verder bestonden mijn dagen uit genieten van ongeveer 30 graden (jaja) en van het zwemmen in de oceaan, lekker eten met iedereen en 's avonds op stap. We werden er bij de terugkomst van het stappen aan herinnerd dat we toch echt in Ecuador waren door een uiterst vriendelijke stier (!) die ons op een bruggetje passeerde. Dat zijn de mooie momenten.

Na dit geslaagde weekend begon vorige week maandag mijn vrijwilligerswerk bij stichting Local Dreamers! Bij deze stichting worden tegen een symbolische kleine bijdrage onder andere Engelse lessen, voetbaltrainingen en zwemlessen aangeboden aan Ecuadoriaanse kinderen tussen de 8 en 16 jaar. Daarnaast zijn volwassenen ook drie keer in de week welkom voor het volgen van Engelse lessen. Ik werd heel fijn ontvangen, het voelde meteen goed!
De afgelopen anderhalve week heb ik voor allerlei leeftijdsgroepen al lessen voorbereid en voor de klas gestaan en ik heb het ontzettend naar mijn zin, zowel door het lesgeven als het leuke contact met de Ecuadoriaanse studenten en andere vrijwilligers. Daarnaast ga ik af en toe mee naar de voetbaltraining die wordt gegeven, iets waar ik oprecht ook heel blij van wordt. Toch maar weer oppaken als ik weer in Nederland ben denk ik zo!

Het afgelopen weekend is ook noemenswaardig: een weekendje Mindo! Mindo ligt ten noorden van Quito en was 'maar' 2,5 uur met de bus (stelde niks voor in vergelijking met de reis naar Montanita!). Mindo biedt avontuur in de vorm van ziplinen, tuben, abseilen etc. We (ik en nog 4 andere Nederlanders) waren er twee dagen en hebben genoten van een relaxte en groene omgeving waarbij je letterlijk wordt gewekt door kraaiende hanen. We hebben onze tijd goed benut door een vrij heftig maar hilarisch tochtje op de rivier (tuben), het bezoeken van een vlindertuin (jardin de Mariposas) en een mooie tocht te voet naar 'Las Cascadas' (de watervallen). Met een glijbaan de waterval in: top!!

Dan verder, niet onbelangrijk, hoe gaat het mijn Spaans?! Nou, best redeijk. Alhoewel ik nog steeds hele mooie zinnen in mijn hoofd heb maar zodra ik begin te praten hier weinig verstaanbaars van over blijft. Aangezien ik het super leuk vind om te leren en het echt belangrijk is om in Zuid-Amerika te functioneren heb ik momenteel extra lessen genomen naast mijn vrijwilligerswerk. Daarnaast helpt het contact met de kids en volwassenen ook heel goed, waar ik hun help met hun Engels verwacht ik af en toe een momentje Spaans terug. Goede deal lijkt mij!

Nou, laat ik ook deze keer ook weer wat leuke feitjes met jullie delen:
- Rond 18:00 naar de supermarkt gaan is een belevenis opzich. Alhoewel er 13 kassa's open zijn sta je gerust 20 minuten in de rij. Families verdelen zich over verschillende kassa's om uiteindelijk hun volle kar naar de meest gunstige kassa te duwen. Ik kijk mijn ogen uit.
- In Mindo waren er muggen. Nou, dat is niet zo gek. Wat wel een beetje gek was, was mijn onvermogen (lees: luihuid, naïviteit) om mij goed in te smeren. Resultaat, speciaal voor jullie geteld: 50 muggenbulten op mijn benen. Ja mama, lesje geleerd :)
- Ik kan vroeg opstaan! 07:00 gaat mijn wekker, iets wat de afgelopen maanden door mijn horecaritme bijna niet voorkwam. Maar het gaat mij verrassend goed af, ondanks dat ik best lange dagen weg ben ga ik met positieve energie weer naar huis om daar te relaxen met de anderen of nog op stap te gaan. Woensdagavond, Ladiesnight (gratis cocktails tot 22:00), is vaste prik. Bizar maar waar: er gaan minstens dubbele maatjes (vast goedkope, maar goed werkende) alcohol in alle mixdrankjes.
- Salsa dansen. Jaja, ook daar moet ik aan geloven, je komt er niet onderuit tijdens het uitgaan. Alhoewel ik het ontzettend leuk vind hoe spontaan iedereen met elkaar gaat dansen zodra er salsa muziek op staat, bak ik er vrij weinig van. Maar dat is ook weer heel grappig.
- Alhoewel ik nog steeds veel wordt gewaarschuwd voor berovingen en het 's avonds op straat niet heel gezellig is, voel ik mij al echt thuis. Vooral door het vrijwilligerswerk heb ik veel contact met de Ecuadoriaanse bevolking en krijg ik super veel mee over de cultuur en het land. Het zijn zulke lieve en warme mensen! Niet allemaal natuurlijk, maar ook in Amsterdam lopen er mafkezen rond.
- Cavia nog niet gegeten, wel heel veel lekkers qua fruit (maracuya, naranjilla, jammie). Ze kunnen hier ook heerlijke jugo's (sapjes) maken. Daarnaast wordt er, zoals ik al had verwacht, rijst gegeten. Heel veel rijst. En heel vaak rijst. Als ontbijt, lunch en diner: het kan in Ecuador.

Tenslotte, het wordt alweer veels te lang, nog een voorspellende blik..
Aangezien ik 3 weken vrijwilligerswerk toch wat weinig vond heb ik het verlengd met een weekje! Jeej :) Daarna staat nu op de planning om een paar weken met Tessa (1 van mijn lieve huisgenoten) naar onder andere Cuenca en Puerto Lopez te gaan, dus Ecuador nog verder ontdekken. Daarna wil ik zeker nog een paar dagen naar het Amazonegebied, oftewel de jungle in (Amber Alert is al geregeld door mijn collega's bij Zouk). Op deze manier krijg ik in ongeveer 7 weken een hele mooie indruk van het bijzondere Ecuador, zodat ik daarna verder kan naar bestemming 2.. Colombia! Spannend spannend, dat zeker.

Respect als je het hebt uitgelezen, dank voor alle leuke berichten op mijn vorige blog (word ik blij van!). En geef vooral opbouwende kritiek over de lengte of inhoud, your wish is my command.

Heel veel Ecuadoriaanse besas (kusjes), Maaikie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Hier deel ik graag mijn belevenissen in Ecuador, Colombia, Peru en Bolivia! :)

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 4698

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Mijn reis door Zuid-Amerika

Landen bezocht: